Ahad, 20 Februari 2022

kawan kita

Hari ni memang dah berjanji dengan kawan kawan nak keluar makan sarapan bersama-sama mereka tapi kawan kami bernama Uyah tidak dapat join sebab dia sedang bercuti di Langkawi. Manakala Aziyah pula tiba tiba ada jiran yang meninggal dunia. Cik Oma kena hadir gathering keluarganya. Si Kecik Mar kena melayan suaminya, maklumlah mereka tu PJJ.

Memandangkan hari ini aku tidak ambil sebarang temujanji urut, maka, kawan aku bernama Gee gigih ajak aku keluar juga kerana dia rasa bersalah sekiranya temujanji sarapan ini dibatalkan. Akhirnya, aku, Ijan dan Gee keluar bersama-sama. Kami berhasrat untuk sarapan di Restoran Air Hangat, Pusing tetapi restoran itu tutup.

Aku pandu kereta terus ke Tronoh dan kami makan di Nasi Lemak Perak pada jam 11 pagi. Kami makan sambil berbual bual. Selesai makan, kami telah pergi ke Refarm Kampar. Saja berjalan jalan sambil ambil beberapa keping gambar.
                                       Jalan masuk ke Refarm yang diteduhi dengan dedaunan

Sebelum meneruskan perjalanan ke dalam Refarm tu, kita tengok map dulu

Yang ditunggu tak kunjung tiba

Dah penat tunggu dalam pondok, kita tunggu di sini lah..

Mana pergi 2 sahabat tadi.. Jom kita tengok, kut ada dalam rumah ni..

Ohh..kome dah masuk dah, elok le..dah malam ni..

Jap..tutup tingkap ni, dah malam..

Menempuh susur masa

Teringat aku semasa kecik kecik dulu.  Aku kena timba ayo dari lombong dan simpan didalam tongderam untuk dijadikan ayo mandian aku setiap hari apabila aku nak pergi ke sekolah.😄

Mengenang masa lalu. sewaktu aku bersekolah, aku suka juga hiking. Panjat Gunung Mat Sirat Kg Kepayang, Ipoh.

Intai... kut ada katak didalamnya.

Ohh..dah letih, yek... Haa..jom balik

Cukuplah... Lain kali boleh datang sini bawa anak cucu pulak...

Dalam perjalanan pulang, kami singgah di Petronas Gopeng untuk menunaikan solat zohor.  Selesai solat, kami lihat jam masih awal. Kami berehat didalam kereta sebentar sambil berfikir destinasi seterusnya.  Akhirnya, kami membuat keputusan untuk melawat kawasan Lubuk Timah Simpang Pulai pulak..👩😄 Air di Lubuk Timah ni cetek. Mungkin kerana musim panas. Hanya sesuai untuk kanak-kanak jer.. Kami duduk berehat disini sehingga jam 4 petang.

Opah opah yang berumur 57 tahun..
             (saja tulis umur tu supaya suatu hari nanti jika cucu tanya, bolehlah kita bagitau, kan..)

Kemudian kami pergi ke Nan Station 18 untuk makan kuetiau goreng.  Hujan turun lebat dan hanya berhenti lebih kurang jam 5.30 petang. Apabila hujan berhenti, kami menaiki kereta dan pulang ke sarang masing masing.

Abang, begitulah cerita cara Yang mengisi masa bersama kawan pada hari Anniversary kita ke 17.😜😍