Ahad, 24 Mei 2020

Hari Raya Aidilfitri (PKPB)


Setelah sebulan berpuasa, 24/05/2020 kini tiba hari lebaran. Aidilfitri menjelma lagi.  Di tahun ini rakyat Malaysia meraikan bulan puasa dan sambutan Hari Raya dalam musim wabak Covid 19.  Tahun ni tak ada kad raya, yek.. jangan risau.☺☺☺

Hmm... sepertimana sambutan Hari Raya di tahun tahun yang lepas, ucapan Hari Raya akan bersiaran dalam grup wasap. Pohon maaflah, dan sebagainya. Ini perkara normal bagi aku.

Pada pagi hari raya, kami bersiap seperti biasa. Tahun ini kita beraya dalam PKPB, maka aku tidak mengunjung ke rumah orang dan aku tidak benarkan tetamu berkunjung ke rumah aku.  Haa.. aku memang ikut syarat dan menyambut kehendak kerajaan.  Aku takut sekiranya aku didenda.  Lagipun musuh senyap ni amat menakutkan. Bagaimanapun, Hari Raya kami tetap meriah seperti biasa. Penuh dengan gambar gambar kenangan bersiaran di muka buku anak anak aku.


                                                               Bersama dengan cucus..

                                                        Setiap tahun di sudut yang sama

                                                    Si bongsu yang tak berapa kecik dah ni..

Hanya kami berempat 

Keluargaku... Oppss.. abinya tertinggal pulak..  

Hargailah setiap waktu yang kita ada bersama dengan orang orang yang kita sayang. Suamiku...

Waktu yang kita ada bukannya banyak lagi. Maka, tak perlulah hidup dalam jiwa yang berdukacita.  Itulah cara aku.. itulah prinsip aku.  Kenapa aku perlu bersedih kerana ketiadaan orang itu.. orang ini.. sedangkan masa terus berlalu dan hidup mesti mau ceria, bahagia sampai ke penghujungnya. Doa dalam kasih pun sudah memadai buat mereka yang berada jauh dari sisi ku. Salam Aidilfitri buat semua.